top of page
  • OmniGyn

Protein till kvinnor

Kost och hälsa!

Protein!!!

Det är väldigt viktigt för kvinnor att få tillräckligt med protein-helst vid varje måltid.

Detta är särskilt viktigt i klimakteriet och efter 50 års åldern.

Bra proteinkällor är gräsbetat kött, vilt, linser, tempeh och fisk.

Det kan vara svårt att få tillräckligt med protein vid en vegansk/vegetarisk kost.

Lyssna gärna på inkopierad pod med Jenny Koos/Vulverine i ett annat bloginlägg.

Hon beskriver att 90 % av kvinnor som söker henne för mensrubbningar och graviditetsönskan är icke kött-ätande...

Protein behövs för att bygga muskler, ge byggstenar till enzymer mm.

Proteiner är uppbyggda av aminosyror -

som är kroppens byggstenar.

Kolhydrater och fett är i första hand energikällor och innehåller inte aminosyror ( och kan inte heller omvandlas till detta)

Protein kan dock i omvandlas till energi också vid nedbrytningen.

Enda gången man ska vara försiktig med protein är vid njursjukdom-aminosyror bryts ner till ammonium-som kroppen gör dig av med via njurarna.

Det finns lite olika siffror på hur mycket protein man behöver få i sig/dygn. Troligen ca 1,5 gång sin egen vikt i kg-fast som i protein i gram. Det betyder vid en vikt på 60 kg behövs 90 g rent protein.

Vill man bygga muskler eller tränar mycket-ändras behovet.

bottom of page